Nog 2 dagen bij Jorge

Bucaramanga

Bekijk Colombia op Me gusta's reiskaart.

We slapen nog 2 nachten in het appartement van Jorge. We gebruiken die tijd om alles te herpakken en het teveel aan bagage en cadeaus terug naar België te sturen. We zullen daar een volle dag aan spenderen omdat er van een vaste prijs geen sprake is. In dezelfde firma 2 straten verder kost het versturen ongeveer de helft van hun collega´s. Ook blijkt het een heel stuk goedkoper om naar Nieuwerkerken te sturen dan naar Itegem bij Jean zijn broer. Het voordeel van dit geloop is dat we een tractorwinkel vinden waar we het kleinste model kopen voor Thomas.
Ook bezoeken we het koloniale dorpje Giron , gaan we naar de film en koken we ravioli met een vegetarisch sausje om ons gemiddeld vleesverbruik omlaag te krijgen.
Na een bezoekje aan de familie van Jorge waar Ellen les krijgt van de 6 jarige Valeria, fietsen we in het gezelschap van onze kameraad naar de busterminal.
Alweer maakt de busconducteur er een probleem van om de fietsen als bagage te zien. Ze willen altijd extra geld maar geven geen ticket. We weigeren en de bus rijdt weg. deze keer laten we het hier niet bij. Jorge en Jean dienen een klacht in bij het kantoor terwijl Ellen op de fietsen past. De mensen zijn er ook verrast en weten niet goed hoeveel ze voor onze fietsen moeten bijtellen. Jean stelt 10000 peso voor per fiets wat na heen en weer gebel aanvaard word. We hebben nu een bewijsje dat we bij volgende busritten ook zullen gebruiken.

Geplaatst door Me gusta 16:54 Gearchiveerd in Colombia Reacties (0)

Tunja - Villa de Leyva - San Gil

Bekijk Colombia op Me gusta's reiskaart.

We nemen de bus naar Tunja, we blijven 1 dag om de stad te bezichtigen en reizen dan weer verder naar Villa de Leyva. Tijdens de busrit zien we 2 andere fietsreizigers. Een Pools koppel dat 2 jaar onderweg is van Alaska naar Patagonië, zij nemen ook de kleine wegen in plaats van de Panamericana zoals de meesten, dat is de reden waarom we nog maar 4 fietsreizigers zijn tegen gekomen op 4 maanden tijd.

Vlakbij Villa de Leyva is er in 1977 een kronosaurus fossiel gevonden en we bezoeken het museum hiervan.

Daarna brengen we een bezoekje aan het dinosaurus themapark waar meer personeel werkt dan er klanten zijn. We zijn namelijk de enige 2.

In San Gil ontmoeten we Jorge terug (de man die onze fietsen heeft bijgehouden al die tijd). Hij wil met ons gaan raften. San Gil is bekend om zijn avontuurlijk toerisme, je kan er raften, kanovaren, speleologie,...
Zondag beloofd ook een drukke dag te worden, voormiddag bezoeken we Barichara (nog een kleine koloniale stad op 20 km van San Gil)
en namiddag de cañon in het Chicamocha nationale park (Panachi). De kabelbaan gaat over een lengte van 6,3 km, het duurt 25 minuten om aan de overkant te geraken, ondertussen kan je genieten van het magnifieke uitzicht.

´S avonds nemen we de bus terug naar Bucaramanga waar we onze fietsen terug zien :).

Geplaatst door Me gusta 9:13 Gearchiveerd in Colombia Tagged villa de leyva Reacties (3)

Bogota, van zeeniveau naar 2600 meter.

Bekijk Colombia & Venezuela op Me gusta's reiskaart.

Vanuit San Andres nemen we het vliegtuig naar de hoofdstad, Bogota. We komen terecht bij Zwitsers die er een hotel en bakkerij uitbaten. 'S morgens worden we wakker met de geur van heerlijk vers gebakken brood. De eerste dag doen we een begeleide wandeling door de mooie wijk Candelaria. Volgens de gids moeten we ajiaco proeven, een soep gemaakt van 3 soorten aardappelen, kip, mais, kappertjes en room.

De tweede dag nemen we de transmilenio naar het noorden van de stad, niet voor herhaling vatbaar. We kopen 4 trajecten en bij de heenreis loopt het al fout. We leggen ons kaartje op de magnetische strook en alle 4 de trajecten zijn er ineens vanaf omdat we niet snel genoeg het kaartje terug hebben opgepakt. Veel is er niet te zien in het noorden, wat moderne gebouwen en shoppingcentra. De terugreis is helemaal een ramp, we moeten opnieuw een ticket kopen en het is bovendien spitsuur. Bij elke halte stapt er meer volk op de bus, tot we niet meer kunnen bewegen. We zien hoe een meisje niet kan uitstappen omdat er telkens een horde klaar staat om in te stappen. Je geraakt er enkel uit als je agressiever te werk gaat, de situatie is ronduit gevaarlijk.

De dag erop nemen we de kabelbaan naar Montserrate, een berg met een kerkje erbovenop. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de stad met bijna evenveel inwoners als in heel België. Als we daarna een wandeling willen maken naar het park houdt een straatveger ons tegen, hij maant ons aan om een andere weg te nemen, volgens hem is deze weg te gevaarlijk. Dit is niet de eerste keer dat we geleid worden hier, je merkt dat de Colombianen willen dat toeristen enkel het mooie gedeelte van de stad zien. Ze vragen ook dikwijls wat we in België denken van Colombia, ze willen van hun slecht imago af.

Op zondag aanschouwen we allerlei acts in de hoofdstraat (carrera séptima), zo danst een jongetje van 5 jaar op Michael Jackson muziek en een andere man jongleert met vuurstaven.

Als afsluiter in Bogota bezoeken we nog een aantal musea: Casa de la moneda (een interessant overzicht van geld over de eeuwen heen), Botero en het museo del oro (goud).

Geplaatst door Me gusta 7:54 Gearchiveerd in Colombia Reacties (0)

San Andres

Een Colombiaans eiland voor de kust van Nicaragua.

Bekijk Colombia & Brasil op Me gusta's reiskaart.

Om 5u gaat de wekker vandaag, de luchthaven van Medellin ligt op anderhalf uur rijden van de stad. Het is gelukkig geen probleem dat Ellen voor- en familienaam heeft verwisseld bij de reservatie online :). Na een anderhalf uur vliegen roept de piloot van de embrear 190 af dat je de kustlijn van Panama kan zien. De rechtse helft van het vliegtuig leunt over de mensen aan de linkerkant om foto´s te maken door de kleine venstertjes. Een tijdje later zien we de nog mooiere wateren rond het eiland San Andres dat de vorm heeft van een zeepaardje. De mensen noemen het hier de zee van 7 kleuren en dat is niet eens gelogen. Het kost ons heel wat moeite om de luchthaven uit te geraken omdat we geen hotelreservatie hebben. Onze oude truck om zomaar een naam op te geven die we op 1 van de folders aflezen lukt deze keer niet omdat de douane het telefonisch nacheckt. Er wordt voor ons een hotel geregeld en er zal iemand ons komen afhalen. We hebben echter onze stempel en nemen de benen. Hopelijk is er binnen 5 dagen iemand anders van dienst. De mensen hier hebben een reggeacultuur, ze voelen zich meer met het 500 km noordoostelijk gelegen Jamaica verbonden. Bob Marley leeft nog steeds. Wel zijn er vele taxvrije luxewinkels die volgens Juan (eigenaar van het Blue Almond hostel) witwas praktijken zijn voor drugsgeld. Wij zullen ons echter bezig houden met duiken en zonnen. We staan versteld hoeveel verschil er steeds is in duikplaatsen en aanpak van het duiken. Markus (een Colombiaanse Zwitser) zal onze gids zijn. We vallen uit de lucht als hij nadien zegt dat het zijn eerste keer was om alleen andere duikers te begeleiden.

Geplaatst door Me gusta 16:26 Gearchiveerd in Colombia Tagged san andres Reacties (4)

Medellin

Metro met kabelbaan

...

Het museum van Botero

Cemetery museum

Vivarium

Vlindertuin

Woensdagochtend zijn we blij als we in Medellin aankomen en de frigobus kunnen inruilen voor de stad van de eeuwige lente. In de jaren ´80 was dit de meest moordadige stad van de wereld, maar deze moderne stad heeft sindsdien een metamorfose ondergaan. We verblijven in een hostel in de trendy wijk El Poblado. Van hieruit nemen we iedere dag de metro (de enige in heel Colombia) naar 1 van de vele musea en bezienswaardigheden. Het leukst vinden we de werken van Botero die de volksmensen volumineuzer afbeeld dan de werkelijkheid. Ook het exploratiepark waar we Darwin's levenswerk bewonderen, het vivarium en aquarium zijn de moeite waard. Het is valentijn en we trakteren onszelf op een lekkere kaasschotel en drinken voor het eerst weer wijn. De laatste dag bezoeken we het Arvi park. Het mooie metronetwerk gaat hier zonder meerprijs over in een kabelbaan. We zweven boven de kruinen van een immens bos. We zullen er een mooie wandeling maken en de vlindertuin bezoeken. Namiddag hebben we nog tijd om het kleine koloniale deel te bezichtigen. Medellin en haar fiere, behulpzame inwoners waren de omweg waard.

Geplaatst door Me gusta 15:38 Gearchiveerd in Colombia Tagged medellin Reacties (0)

(Berichten 31 - 35 uit 66) « Pagina .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 .. »