Een rustige weg naar de grens

Bekijk Peru & Ecuador en Galapagos op Me gusta's reiskaart.

De eerste dag terug op de fiets is rustig naar Vilcabamba dat heel wat hippies aantrekt en bekend is om de medicinale stof die uit een cactus gehaald wordt en door inhalatie ervan visioenen en hallucinaties kan opwekken. De hotelletjes zijn er duur, maar we doen er een goeie zaak om ons dun leesboekje om te ruilen voor een reisgids van Peru. De volgende ochtend vertrekken we op tijd omdat we richting Valladolid een pas van 2750 meter over moeten. Wat we niet weten is dat we daar voor 3 kleinere cols over moeten. Daardoor raken we niet op tijd in het dorp en zetten we verkleumd onze tent op in het nationaal park Podocarpus waar nog steeds beren voor komen. Vanaf nu is het nog 4 dagen zwoegen over eerst modderige weg, daarna over een steeds slechter wordend stenen pad.
Enkel in Palanda zien we nog eens een bed. Vaak moeten we gewoon verder trappen zonder te weten waar een dorp is of hoe lang een beklimming zal duren. Het is zinloos informatie aan de mensen te vragen, want je zal steeds vriendelijk een andere uitleg krijgen.
We kamperen bij de Chinchipi rivier en een dag later bij een controlepost van het leger waar we een mooi uitzicht over de Peruaanse bergen hebben.
Van hieruit is het slechts een goed uur fietsen tot de grens waar we weer enkele stempels in ons goedgevulde paspoort laten zetten.

Geplaatst door Me gusta 19:57 Gearchiveerd in Ecuador Reacties (2)

Centraal Ecuador

Bekijk Ecuador en Galapagos op Me gusta's reiskaart.

In Baños is er een gezellige sfeer. De vele buitenlanders die hier een restaurant geopend hebben geven ons het gevoel een beetje in Europa te zijn weliswaar met uitzicht op de Andes.
In de straat wordt gegrilde cavia verkocht.
´s Nachts om 5u worden we wakker van de Maria processie die door de stad trekt. Jean´s diarree is terug gekomen en hij heeft besloten om straffere medicatie in te nemen, tot deze werkt reizen we weer per bus. De busrit naar Riobamba gaat langst de Chimborazo vulkaan (met 6310m de hoogste van Ecuador). Jammer dat we niet de alternatieve weg gefietst hebben langst de Tunjurahua vulkaan, wel hebben we in Riobamba een mooi zicht op deze nog steeds rokende berg.

Een dagje later belanden we in de hoofdstad Cuenca waar we ons dadelijk thuis voelen. Het is een mooie stad met vele kerkjes en pleintjes.
Van hieruit maken we ook de verplaatsing naar het nationaal park Cajas waar we voor het eerst lama´s zullen zien en er een zware, maar mooie beklimming zullen doen naar een op 4300 meter hoge top.

We nemen hopelijk voor de laatste keer de bus in Ecuador en rijden via een spectaculair landschap tot Loja van waar we onze fietstocht verder zetten richting Peru.

Geplaatst door Me gusta 19:48 Gearchiveerd in Ecuador Reacties (1)

De Oriente

Bekijk Ecuador en Galapagos op Me gusta's reiskaart.

Na 2 dagen kunnen we alweer rustig verder fietsen. We zijn nu in de Oriente, de rand van het Amazonegebied van waaruit je jungle tochten kan doen. We verwachten hier veel dieren te zien, maar dit valt nogal tegen omdat deze nog steeds op het menu staan van de bevolking. We bezoeken de Jumandi grotten waar een Indianenstam zich 4 maanden schuil hield voor de Spaanse overheerser. Nu is het de woonplaats van 3 soorten vleermuizen, de schorpioenspin en de tarantulla.

Omdat Jean nog steeds zwak is doen we korte ritten van maximum 40 km. We slapen enkele malen gratis bij openbare balnéarios. Een consumptie nemen of iets eten is voldoende om je tent te mogen opzetten. Er heerst hier een zeer vochtig klimaat, de wolken hangen tegen de bergen. Als de zon er door komt is het erg heet. Wanneer het regent is het net alsof je onder een lauwwarme douche staat. In het dorpje Tena staan elke paar meter glazen bakken propvol met tilapia die je voor 1,6 dollar per pond kan kopen.

We bezoeken Misahualli waar we de kapucijnapen bekijken, ze hebben de bomen in het centrale parkje van het dorp ingepalmd.
We hebben nog wat tijd voor de laatste bus terug en laten ons verleiden voor een kanotocht in zo´n typisch smalle lange prauw op de indrukwekkende Napo rivier. De "gids" heeft ons enkele mooie dieren beloofd. 10 minuten later gaan we echter aan wal, een gemeenschap verwesterde Indianen woont hier. Op een leeg plein legt een vrouw ons ongeïnteresseerd uit dat ze van het toerisme leven. Voor een dollar per persoon per foto kunnen we enkele dieren te zien krijgen. We weten dat we hier bedrogen zijn, maar zouden toch graag zo´n boa constrictor zien. Even later komt er een man met een slechts 5 maanden oud slangske aanlopen, gevolgd door zijn zoon die een kleine kaaiman onder zijn arm heeft. Beide dieren hebben plakband rond hun muil gekregen.
Ook kunnen we voor 10 dollar mensen een dansje zien doen, maar voor ons hoeft dit niet meer en we varen terug naar het dorpje. Hier eindigt onze jungletocht.

We fietsen nog een dag tot Puyo en beslissen dan terug de bergen in te gaan.

Geplaatst door Me gusta 12:04 Gearchiveerd in Ecuador Reacties (0)

Guayaquil - Quito - Pifo - Baeza

Bekijk Ecuador en Galapagos op Me gusta's reiskaart.

Op zondag 28 april landen we terug op het vasteland. We willen nog graag een pintje drinken in de binnenstad van Guayaquil. Onmogelijk echter, want op zondag is er alcoholverbod. We wandelen dan maar over de boulevard langst de brede bruine rivier waarin groene plantjes snel voorbij drijven. Ook nemen we wat foto´s van de kleurrijke huizen tegen de heuvel. Het mooiste van deze havenstad zie je echter vanuit het vliegtuig als je over de wetlands vliegt.

De volgende dag rijden we met de bus terug naar ons vertrouwde hostal in Quito waar we nog enkele dagen zullen verblijven. Tijdens de busrit maken we kennis met Jan uit Hoogstraten die in Peru vrijwilligerswerk gedaan heeft en nu nog wat tijd neemt om Ecuador en Colombia te bezoeken. De volgende avond kraken we wel stiekem een flesje wijn om de titelviering van FC Meer, het voetbalteam van Jan, want ook in dit hostal mag je geen alcohol consumeren.
Doordat de winkels al vroeg toe zijn de avond voor 1 mei zullen we nog tot donderdag moeten wachten om naar de fietsenmaker te gaan. Jean heeft een nieuwe zadel en versnellingskabels nodig. Ook moeten we op zoek naar nieuwe zonnebrillen. Bij de Chinees vinden we er 1 voor 3,5 dollar. ´s Avonds doet een Zwitsers meisje ons nog steeds natrillend haar verhaal dat op klaarlichte dag een man haar bedreigde met een gebroken flesje bier tegen haar keel en er vandoor ging met haar geld en i-pod. Iedereen keek toe maar niemand stak een hand uit. We hebben ons goed geïnformeerd om via een rustige omweg Quito te verlaten. Het valt echter tegen om op deze hoogte te klimmen. De hemel is open geklaard en we zien verschilende vulkanen, met als mooiste de ondergesneeuwde Cotopaxi. Maarten, onze buurman in Gooik beklom deze vorig jaar nog. Bij een kloof met uitzicht op de Cotopaxi zetten we onze tent op.
Jean is te moe om verder te fietsen. Sinds de eerste dag in Ecuador na het eten van ceviche (hier rauwe mosselen in een citroensapje) heeft hij diarree en een maand verder is die nog niet over! De volgende dag raakt hij slechts 5 km ver en zijn we genoodzaakt de resterende 10 km naar de top en de afdaling tot Baeza per bus te doen. We gaan naar de dokter en laten stoelgang en bloed onderzoeken. Jean zal onmiddellijk beginnen met zoutdrankjes (mineralen) in te nemen om zijn vochtgehalte weer op peil te brengen. Na onderzoek blijkt dat er geen parasieten te zien zijn, maar een antibióticakuur van 7 dagen wel noodzakelijk is. Al deze onderzoeken en medicamenten blijken gratis te zijn.

Vanuit België komen verschillende positieve berichtjes. Punkrunner Jeroen Hendrickx heeft na een fantastisch BK aansluiting gevonden bij de Belgische top, Hilde Kippers flirt intussen met de 35´grens op de 10 km en Jean zijn trainingsmakker uit het Pajottenland Eddy Vierendeels heeft het 22 jaar oude wereldrecord op de 10 000 meter verpulverd.

Geplaatst door Me gusta 12:03 Gearchiveerd in Ecuador Reacties (0)

Verjaardagsfeestje Ellen

Bekijk Ecuador en Galapagos op Me gusta's reiskaart.

Geplaatst door Me gusta 14:57 Gearchiveerd in Ecuador Tagged galapagos Reacties (2)

(Berichten 11 - 15 uit 66) « Pagina 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 .. »